• Portada
01/2010

Juga i balla després de la menopàusia

Videojocs de dansa per a postmenopàusiques

La idoneïtat de l'exercici físic és indiscutible, però no sempre és possible combinar els horaris de cada dia per realitzar-lo. Si es converteix en un obligació pot esdevenir, a més, poc motivant i es podria arribar a abandonar la dinàmica d'activitat física requerida. Hi ha certs grups de la població als quals l'exercici és especialment recomenable, com a les dones postmenopàusiques, les quals poden prevenir problemes d'osteoporosi i d'obesitat mantenint un nivell saludable d'activitat física. La combinació dels avantatges dels videojocs (estimulants, divertits, competitius...) i els de l'exercici físic convergeixen en la nova generació de videojocs interactius, que són controlats pels moviments corporals.

La activitat física és recomanada de manera universal, però moltes persones continuen no fent exercici: mantenir la constància en practicar l'exercici físic és difícil, i moltes persones se'n cansen ràpidament. En particular, per a les dones en edat post-menopàusica seria fonamental fer moviment, per a disminuir el risc potencial de problemes de salut en aquesta fase de la vida, com obesitat, malaltia cardiovascular i osteoporosi.

Noves formes de diversió podrien ser utilitzades per a promoure l'exercici: els videojocs són molt difosos entre la gent jove, perquè són divertits, reptadors, donen un feedback immediat i la possibilitat de provar noves situacions de joc. Tradicionalment els videojocs promouen un estil de vida sedentari, però aquesta tendència s'està modificant amb videojocs d'última generació, que substitueixen el control manual per una activitat de tot el cos. Entre altres, els videojocs de dansa, on els jugadors ballen activament, són particularment interessants, ja que la dansa ha demostrat diferents efectes benèfics, com la reducció del pes i del risc de caigudes, i en estudis previs la adherència a programes de dansa ha estat relativament satisfactòria. Videojocs interactius de dansa, populars entre els joves nord americans, estan poc estudiats en els adults.

Amb la idea que aquests videojocs, sent divertits, podrien estimular el manteniment de l'exercici en el temps, 40 dones en edat post-menopàusica van assistir a la presentació de la versió comercial de un videojoc interactiu de dansa al Departament de Geriatria de la Universitat de Pittsburgh, EEUU, i van assajar amb supervisió. Finalment, se li va preguntar avantatges i inconvenients d’aquesta tècnica durant discussions guiades en grup focals.

El videojoc incloïa una plataforma amb sensors de pressió, amb quatre fletxes a terra, en diferents direccions de l’espai: el jugador havia de trepitjar les fletxes de manera síncrona amb les fletxes que anaven apareixent sobre una pantalla de ordinador, a ritme de cançons famoses. El joc puntuava encerts i errors.

Segons els resultats del treball, publicat per la revista americana Journal of Women's Health, el número de avantatges percebuts va doblar els inconvenients. Els avantatges més recurrents entre les nostres participants varen ser "És divertit", "Millora la coordinació", "El repte estimula per a progressar" i "Ajuda a aprimar-se". Els aspectes més preocupants varen ser el procés d'aprenentatge, potencialment llarg, el possible cost, i possibles inconvenients tècnics amb l'equipament.

Com a conclusió, pensem que la natura recreativa d'aquest videojoc de dansa és fortament atractiva per a aquest col·lectiu, i podria promoure l'exercici físic. Aquestes informacions varen ser utilitzades per a dissenyar un assaig clínic que compara aquesta tècnica amb el exercici físic convencional.

Marco Inzitari

Referències

"Attitudes of Postmenopausal Women toward Interactive Video Dance for Exercise". Inzitari, Marco; Greenlee, Adam; Hess, Rachel; Perera, Subashan; Studenski, Stephanie A. JOURNAL OF WOMENS HEALTH, 18 (8): 1239-1243 AUG 2009.

 
View low-bandwidth version