L'Observatori per a la qualitat de l'equitat en educació superior: una iniciativa liderada des de la UAB
Les polítiques d'equitat s'han anat incorporant al context universitari amb sensible retard, tot i que s'observen actuacions cada vegada més decidides en aquest sentit. L'atenció a la diversitat a la universitat es va donar tardanament i s’orientava en inici a atendre l'alumnat que pogués classificar-se dins d'algun dels grups anomenats com a vulnerables (pobres, món rural, indígenes, persones amb discapacitat, alumnat no habitual, dones, etc.). Malgrat tot, avui en dia cobra especial sentit desenvolupar contextos universitaris on l'equitat no es concreti en unes actuacions aïllades, uns programes exclusius per a determinats col·lectius o uns serveis focalitzats a persones o grups que prèviament s'han etiquetat com 'vulnerables'. Per superar aquest model, ORACLE busca el desenvolupament del que anomenem Cultura de l'Equitat.
El Centre de recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzacional de la UAB (CRiEDO) ha liderat un projecte Erasmus+ de la Comissió Europea denominat ORACLE que consisteix en la creació d’un Observatori de la qualitat de la equitat per a les institucions d’educació superior de tota Llatinoamèrica. El Projecte dotat amb més de 994.000 euros s’ha desenvolupat en el trienni octubre-2016 fins a octubre del 2019. Posteriorment, l’Observatori s’ha consolidat com un ens autònom amb seu a la Ciutat de Panamà i amb l’objectiu d’impulsar el procés d'inclusió educativa, social, laboral i professional de tots els col·lectius de les universitats iberoamericanes, recolzant el disseny d'estratègies i posada en marxa d'intervencions que garanteixin i promoguin l'equitat en i de tots els actors (professorat, alumnat i personal d’administració i serveis) i buscant de manera contínua la màxima qualitat en totes les funcions institucionals (docència, investigació, transferència i gestió).
La nova perspectiva que promou la Cultura d’Equitat es caracteritza per:
- Les discussions sobre equitat impliquen la seva relació amb la qualitat.
- La cultura d'equitat té dimensions abstractes conformades per valors, tradicions, polítiques i dimensions no observables, i altres més operatives i visibles: pràctiques, recursos, aproximacions simbòliques, etc.
- Cada institució presenta uns trets propis en relació amb l'equitat, ja que els contextos de partida i la vulnerabilitat es manifesten de forma contextual. No hi ha dues institucions amb el mateix patró, encara que poden perseguir uns mateixos referents cap a l'equitat.
- La cultura d'equitat es pot avaluar mitjançant una sèrie d'indicadors que dibuixen possibles estadis que caracteritzen i defineixen el seu nivell de qualitat en relació amb les actuacions d'equitat.
- L'equitat implica actuar de manera globalitzada sobre totes les possibles variables: moments d'accés (ingrés); permanència (processos) i sortida (resultats); àmbits i funcions (docència, investigació, gestió i transferència), tipus d'actuacions (diagnòstiques i d'acció per a l'assegurament de la qualitat), etc.
Des de la seva creació l’Observatori s'ha convertit en un pol de concentració d'idees, propostes, iniciatives, dades i tot tipus d'informacions, que han de servir per impulsar noves respostes per promoure la qualitat de l'equitat en les universitats de la Regió. ORACLE és una comunitat i fa una crida permanent perquè totes les persones interessades en implicar-se en algun dels seus objectius col·laborin i ens contactin en qualsevol moment.
Actualment, s’està liderant un estudi internacional que vol identificar el nivell de desenvolupament de la cultura d’equitat en dues institucions terciàries a cadascun dels països de la Regió.
Diego Castro Ceacero i Joaquín Gairín Sallán
Universitat Autònoma de Barcelona.
Centre de Recerca i Estudis per al Desenvolupament Organitzacional (CRiEDO).
Referències
Castro, D., Rodríguez, D. y Gairín, J. (2016). Exclusion Factors in Latin American Higher Education: A preliminary analyze from university governing board perspective. Education and Urban Society, 49(2), 229-247. doi: https://doi.org/10.1177%2F0013124516630599
Barrera, A., Castro, D. y Gairín, J. (2019) Predictors of Vulnerability in Latin American Higher Education. En: de Albuquerque, A.M., Paul, J.J. y Bagnall, N. (Ed.). Intercultural Studies in Higher Education. Policy and Practice (pp. 169-193). Cham: Palgrave Macmillan. ISBN: 978-3-030-15757-9. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15758-6_7