Ocupabilitat i qualitat de vida en persones amb discapacitat intel·lectual
L’accés al treball és considerat un dels passos més importants en el desenvolupament de les persones adultes, alhora que és reconegut com un dret fonamental en la Carta dels Drets Humans. Tenir un treball remunerat no és només un dret sinó un valor en la societat actual, que garanteix a la persona l’assoliment d’unes condicions dignes de vida. En el cas de les persones amb discapacitat intel·lectual, la seva situació de persones vulnerades incrementa el valor d’aquesta ocupació, ja que augmenta les possibilitats d’inclusió social i de desenvolupament personal i social. Tot i així, ens trobem que en la majoria de casos, els treballadors amb discapacitat intel·lectual desenvolupen la seva ocupació en espais segregats i amb condicions que coarten el seu ple desenvolupament: sous baixos, poca o nul·la elecció d’ocupació, baix desenvolupament professional, etc.
Aquest estudi se centra en la situació dels treballadors amb discapacitat intel·lectual dels Centres Especials de Treball (CET), una modalitat ocupacional dissenyada ad hoc per als treballadors amb discapacitat en la qual es desenvolupen tasques productives en un ambient protegit. L’objectiu és el d’estudiar les competències d’empleabilitat i els nivells de qualitat de vida d’aquests per entendre la seva situació als CET i les seves possibilitats de desenvolupament professional. La mostra, composada per 100 treballadors de diferents CET’s de la provincia de Barcelona i els seus supervisors, va ser estudiada en 2008 por Verdugo et al., a través de l’Escala GENCAT de qualitat de vida ), i de l’escala de competències d’empleabilitat creat per les mateixes autores, basat en els treballs de Lucas et al. de 2005 i Docampo i Morán de 2014.
Esquema: Modalitats de treball per a persones amb discapacitat
Els resultats de l’estudi mostren nivells baixos de qualitat de vida, especialment en relació a aspectes físics i en relació als seus drets, sense diferències causades per raó de sexe o edat. Pel que fa a les competències d’empleabilitat, s’observen puntuacions altes i harmòniques (3 sobre 4 punts) en els diferents dominis de l’escala, i en ells tampoc s’observa influència del sexe o l’edat, tot i que si s’observen millors valors en joves. Ambdues variables no mostren relació estadísticament significativa en aquesta mostra però si relacions moderades entre algunes de les seves variables.
Els bons resultats en les comptències d’empleabilitat apunten a que la dificultat d’accès al mercat de treball ordinari no se situa en la carència de competències dels treballadors sinó en les dificultats d’accès al lloc de treball. Pel que fa als baixos resultats relatius a la qualitat de vida, es posa en èmfasi la necessitat de crear processos més personalitzats que responguin a les necessitats i desitjos de les persones, i en les quals es respectin els seus drets. En definitiva, se subratlla la necessitat d’avançar cap a un model més inclusiu d’ocupació, en el qual la persona trobi reconegudes les seves necessitats i interessos i no trobi tantes barreres per al seu desenvolupament.
Universitat Autònoma de Barcelona.
Facultat de Ciències de l'Educació.
Departament de Pedagogia Aplicada.
Referències
Laborda Molla, C.; Jariot García, M. y González Fernández, H. (2021). Calidad de vida y competencias de empleabilidad en personas trabajadoras en centros especiales de empleo. Educación XX1, 24(1), 117-139, https://doi.org/10.5944/educXX1.26570.