• Portada
13/02/2024

Poden els alumnes actuar com a co-docents a classes de música?

imatge representant de coteaching

Un estudi recent de la UAB destaca la importància d'implementar estratègies d'ensenyament innovadores a l'educació musical proposant la docència compartida amb estudiants de secundària per ensenyar figures musicals i solfeig parlat. Les troballes revelen millores significatives atribuïdes al suport ajustat i l'avaluació entre iguals, i obre les portes a noves reflexions i aplicacions pràctiques al camp educatiu musical.

En l'àmbit educatiu, així com en el musical, resulta fonamental incorporar noves estratègies d'ensenyament que permetin als estudiants exercir un paper actiu en el seu procés d'aprenentatge. A les classes de música, els estudiants mostren de manera natural lideratge en implicar-se a ajudar a mestres i companys de diverses formes. Malgrat que gran part de les activitats musicals es realitzen de manera conjunta, l’ensenyança continua fent-se de forma predominantment individual, ja sigui en l'aprenentatge d'instruments a les escoles de música o en grups més grans amb explicacions magistrals, com succeeix sovint en l'àmbit de l’educació obligatòria. Tot i que existeixen evidències de l'eficàcia de l'aprenentatge entre iguals en contextos formals d'educació, són escasses i emergents les investigacions de docència compartida amb estudiants, fet pel qual resulta essencial documentar aquestes pràctiques educatives.

El nostre article presenta una proposta didàctica per a l'ensenyament de les figures musicals i el solfeig parlant a través de la docència compartida amb estudiants de secundària. L'objectiu d'aquesta investigació va ser identificar els avantatges i les limitacions de la utilització d'una forma d'aprenentatge entre iguals, on els estudiants van exercir el paper de co-docents juntament amb el professor. Vam buscar determinar si una proposta amb aquestes característiques conduïa a millores significatives tant dels co-docents com dels tutoritzats, reconeixent les accions responsables d'aquest progrés, posant especial atenció en l'aprenentatge dels estudiants en el paper de co-docents.

Aquest estudi s'ha basat en un disseny seqüencial explicatiu, analitzant primerament les dades quantitatives i posteriorment les qualitatives. Els resultats quantitatius ens van revelar millores estadísticament significatives en comparar els resultats del pretest i postest de tots els estudiants participants en la proposta didàctica (85). Hem atribuït les millores dels estudiants tutoritzats al suport ajustat proporcionat pels co-docents, les oportunitats d'avaluació entre iguals que van permetre monitoritzar el progrés i oferir retroalimentació. Les millores dels co-docents, d'altra banda, es van deure al seu treball en l'elaboració i revisió del material, l'organització de les activitats, la realització d'explicacions en diferents formats i maneres, l'adaptació de les explicacions al context i gràcies a l'acció de plantejar i respondre preguntes profundes.

En definitiva, els descobriments del nostre estudi suggereixen la viabilitat d'incorporar la docència compartida amb estudiants en l'àmbit de l'educació musical a secundària. Explorar aquesta investigació no només ampliarà la comprensió del tema, sinó que també obrirà les portes a noves reflexions i possibles aplicacions pràctiques en el camp educatiu.

Félix Quiñones-Ramírez (1)David Duran (2)Laia Viladot (3)

(1) Facultat d'Educació

(2) Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació

(3) Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal

Universitat Autònoma de Barcelona

felix.qramirez@gmail.com; david.duran@uab.catlaia.viladot@uab.cat

Referències

Quiñones-Ramírez, F., Duran, D., y Viladot, L. (2023). Co-Teaching with High School Students for Music Teaching. Educ. Sci., 13, 972. https://doi.org/10.3390/educsci13100972

 
View low-bandwidth version