• Portada
26/09/2024

Transformació educativa: Realitat Virtual Immersiva en la formació docent

imatge representant de la realitatvirtual

La Realitat Virtual Immersiva (IVR) està revolucionant la formació docent en oferir simulacions pràctiques de situacions disruptives a l'aula. Un estudi liderat per la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Complutense de Madrid destaca que la plataforma IVR - Didascalia Virtual-Classroom millora competències en gestió educativa i promou la seva integració i acceptació entre futurs i actuals docents.

La formació de professors és percebuda pels estudiants com insuficient i massa teòrica. Com a resposta, s'han implementat els sistemes de Realitat Virtual Immersiva (RVI). Aquesta tecnologia utilitza entorns virtuals per submergir l'usuari en una experiència simulada, permetent-li sentir-se físicament present en l'entorn escollit. La RVI afavoreix la part pràctica de la teoria mostrada a les aules, sempre de forma controlada i sense conseqüències negatives reals.

En l'estudi realitzat per la Universitat Complutense de Madrid i la Universitat Autònoma de Barcelona, s'ha analitzat la usabilitat i acceptació d'aquesta eina en la formació de formadors, específicament amb el sistema IVR - Didascalia Virtual-Classroom. Amb aquesta plataforma, provada amb 84 participants, s'han analitzat integralment els problemes d’usabilitat per millorar la funcionalitat i facilitar la seva integració en la formació de professors. A més, s'han enquestat 278 persones relacionades amb el món de la docència o la formació de formadors per obtenir una anàlisi més extens i complex.

Per entendre els resultats de l'estudi, és necessari explicar com funciona la plataforma. Aquesta permet una immersió completa als estudiants mitjançant ulleres de realitat virtual. Durant la simulació, la persona s'enfronta a tres comportaments disruptius comuns en una aula i ha de reaccionar. Segons la seva actuació: to de veu, contingut del discurs, llenguatge no verbal, distància amb els avatars i direcció de la seva mirada; obtindrà una resposta del programa. Posteriorment, en el grup aula, s'avaluen i reflexionen les decisions preses per descobrir estratègies de millora, construir coneixement i desenvolupar competències. Això permet avaluar el rendiment del docent segons la seva capacitat de percebre i interpretar esdeveniments rellevants per a l'aprenentatge de forma més realista. Per a més informació, en aquest enllaç hi ha un vídeo sobre una activitat completa.

Els resultats de l'estudi sobre Didascalia VC indiquen que la plataforma va ser ben rebuda per professors en exercici i futurs professors. Es va observar una alta acceptació en termes d’usabilitat, utilitat percebuda, actitud i intenció d'ús per desenvolupar competències en la gestió de l'aula. Els participants van expressar el seu desig d'utilitzar la plataforma en el futur, suggerint la seva implementació en tallers, projectes escolars i mòduls de formació progressius i personalitzats. No obstant això, es van identificar àrees de millora, com la necessitat d'una retroalimentació més detallada i una major preparació inicial. Els resultats suggereixen que Didascalia VC té el potencial de ser una eina valuosa per al desenvolupament de competències en la gestió de l'aula en la formació de professors, així com altres eines de Realitat Virtual Immersiva que apropin la realitat de les aules.

Ibis M. Álvarez1, Borja Manero2, Alejandro Romero-Hernández2, Miriela Cárdenas3 & Isabel Massó3

1Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i Educativa, Universitat Autònoma de Barcelona

2Departament d'Enginyeria de Programari i Intel·ligència Artificial, Universidad Complutense de Madrid

3Estudiant de doctorat. Doctorat Interuniversitari en Psicologia de l’Educació (DIPE-UAB)

ibismarlene.alvarez@uab.cat

Referències

Álvarez, I. M., Manero, B., Romero-Hernández, A., Cárdenas, M., & Masó, I. (2024). Virtual reality platform for teacher training on classroom climate management: evaluating user acceptanceVirtual Reality28(2), 1-17. https://doi.org/10.1007/s10055-024-00973-6

 

 
View low-bandwidth version