Cooperació i EpJG

Com?

Com adaptar les memòries?

Per tal d’adaptar les memòries és important no oblidar les 3 dimensions clau següents:

 

  • Competències transversals: 
    • Revisar les competències transversals per incloure referències explícites als ODS, igualtat de gènere, sostenibilitat i inclusió social.
    • Exemple: Introduir competències com "Analitzar problemàtiques globals des de la perspectiva dels ODS" o "Desenvolupar accions que promoguin la sostenibilitat i la justícia social".
  • Competències específiques: 
    • Afegir components relacionats amb alguns ODS específicament vinculats amb les temàtiques del grau, algun dels eixos de la justícia global, el respecte a la diversitat, l’equitat de gènere, o l'anàlisi crítica d'estructures de poder i privilegi. Això caldria adaptar-ho a les necessitats del camp concret d'estudi.
    • Exemple: En un grau de Ciències Ambientals, una competència podria ser: "Dissenyar estratègies per a la mitigació del canvi climàtic (ODS13)".
  • Resultats d’aprenentatge: 
    • Seguint el model Knowledge-Skills-Competences (KSC), es tractaria d’incloure els coneixements, les capacitats i competències que necessita l'estudiant per integrar i aplicar aspectes vinculats a la sostenibilitat, la diversitat, la inclusió i als ODS. Per exemple, es pot incloure la utilització de metodologies actives que fomentin la participació dels estudiants en la comunitat i el pensament crític sobre aquestes temàtiques.
    • Exemples:
      • resultats de coneixement: “Comprendre l’impacte de les polítiques públiques en la reducció de les desigualtats”;
      • resultats d’habitats: "Dissenyar estratègies de comunicació amb perspectiva de gènere”;
      • resultats de competències: “Identificar i avaluar en l’àmbit de X desigualtats per raó de sexe/gènere, classe i ètnia, des d’una perspectiva interseccional”.

 

  • Continguts: Es poden suggerir modificacions en els continguts de les assignatures per assegurar que incorporin temàtiques com la sostenibilitat, la justícia social, els drets humans, la igualtat de gènere, així com incloure referències als ODS dins de les unitats temàtiques.
  • Metodologies actives: Introduir metodologies actives com l'Aprenentatge i Servei (ApS) i l'Aprenentatge Basat en la Recerca (ABR), que promoguin la participació de l’alumnat en projectes reals amb impacte social. Això es pot relacionar directament amb la resolució de problemes de justícia social, inclusió o sostenibilitat en la comunitat, o vincular-ho als reptes interconnectats que plantegen els ODS.

 

  • Introduir rúbriques que mesurin l’assoliment d’habilitats com la capacitat crítica, l’anàlisi ètica i l’impacte social de les propostes de l’alumnat.
  • Es poden proposar canvis per incloure avaluacions basades en projectes que integrin la reflexió crítica, que contemplin l’impacte sobre els ODS, l'equitat de gènere, la inclusió o la sostenibilitat, així com avaluacions col·laboratives que fomentin la participació d’altres agents de les comunitats en què es desenvolupen els projectes/treballs.