"Totes les idees de negoci, en general, són bones"
Per què ens costa ser creatius a l'hora de desenvolupar noves idees?
Tots hem estat educats a les mateixes escoles, hem llegit els mateixos llibres, tenim els mateixos pares i mares, mirem la mateixa televisió i llegim els mateixos diaris...amb el mateixos ingredients és difícil que el resultat sigui diferent.
Tots hem estat educats a les mateixes escoles, hem llegit els mateixos llibres, tenim els mateixos pares i mares, mirem la mateixa televisió i llegim els mateixos diaris...amb el mateixos ingredients és difícil que el resultat sigui diferent.
La creativitat té límits o tothom és potencialment creatiu? Com es pot treballar?
La creativitat no té cap límit, almenys a priori. El principal problema és que les persones amb la creativitat, a mesura que ens anem fent grans no evolucionem, sinó que involucionem. Amb el pas del temps tots anem trobant una zona de confort on no fer-se preguntes cada cop resulta més còmode.
Com s’aconsegueix madurar una idea innovadora?
Treballant una anàlisi en profunditat de definició de producte, competència, clients, comunicació, distribució, política de preus, inversions necessàries, finançament, previsions de resultats i tresoreria, organització necessària per desenvolupar-la, necessitats tecnològiques o variables legals que intervenen, entre d’altres qüestions, que ens permeti aproximar la seva viabilitat.
Creu que hi ha una diferència entre ser creatiu i ser innovador?
La creativitat està relacionada amb la generació d’idees i les connexions entre elles amb originalitat i valor afegit. La innovació, però, s’apropa a la capacitat per organitzar els mitjans per transformar aquestes idees en un producte, servei o procés concret.
En l’àmbit de la recerca i la investigació científica, la innovació i la creativitat s’apliquen de la mateixa manera?
No. La creativitat és un procés més lliure i obert que després ha de ser transformat en innovació amb la necessària organització dels mitjans que permetin la seva concreció.
Totes les idees de negoci són bones?
Totes les idees de negoci, en general, són bones. El que pot ser dolent és el seu desenvolupament en el sentit que l’estratègia comercial i/o financera i/o organitzativa i/o de producció no estiguin correctament plantejades.
Llavors, per què algunes idees funcionen i altres no?
La idea és només la llavor d’un projecte empresarial. La seva concreció en un producte o servei, la gestió de l’equip humà que configura el projecte, les dificultats de finançament o l’acceptació per part del mercat, són, entre moltes altres, algunes de les variables més rellevants que condicionen la seva viabilitat.
Les idees innovadores sempre són bones oportunitats empresarials?
Només si som capaços de trobar l’equip adient per transformar-les, i combinar adequadament els mitjans comercials, organitzatius, tecnològics i financers. Aconseguir, per exemple, un producte o servei innovador no significa necessariament que el mercat estigui disposat a pagar un preu raonable per ell.
És possible autoavaluar les pròpies idees? Com?
És possible i recomanable fer una anàlisi personal del projecte empresarial que es vol posar en marxa. Això contribueix a la pròpia autoformació com a persona emprenedora. Per altra banda, però, també és recomanable deixar-se assessorar sobre aquells aspectes de la construcció del futur projecte que requereixen d'una especialització que potser l’equip promotor no disposa.
Són importants les sinergies en la creació de bones idees de negoci?
És necessari entendre que un projecte d’èxit requereix necessariament establir vincles, processos de cooperació i aliances estratègiques amb altres projectes o empreses que permetin la suma d’esforços i la multiplicació dels resultats.