Jornada sobre la reforma de l'avaluació de la recerca
La sala d’actes del Rectorat va acollir, el passat divendres 4 d’abril, la jornada «La reforma de l’avaluació de la recerca: com t’afecta?», adreçada a presentar els propers canvis que afectaran el sistema d’avaluació de la investigació. L’acte va comptar amb la participació de Pilar Paneque, directora d’ANECA; Jaume Valls, director d’AQU Catalunya, i Ismael Ràfols, investigador de l’institut INGENIO.

L’acord sobre la reforma de l’avaluació de la recerca, publicat el juliol de 2022 i promogut per la Coalició per a l’Avanç de l’Avaluació de la Recerca (CoARA), està tenint una forta repercussió a escala europea i està desencadenant nombroses iniciatives institucionals i nacionals per repensar els models d’avaluació. La reforma està molt lligada a l’estratègia per reforçar el paper de la universitat per contribuir al desenvolupament de la societat a través de la generació i la transferència de coneixement, i planteja un nou sistema d’avaluació de la recerca per reconèixer la complexitat i la diversitat de les diferents formes de fer investigació, així com del seu impacte a la societat.
Per tal de presentar la reforma del sistema d’avaluació de la recerca a la comunitat universitària, la UAB va organitzar, el passat divendres 4 d’abril, una jornada a la sala d’actes del Rectorat conduïda per Teresa Sordé, professora del Departament de Sociologia. Tal com va explicar la vicerectora de Recerca de la UAB, Assumpció Malgosa, la UAB es va adherir a la coalició CoARA el novembre del 2022 i va començar a preparar un pla d’acció «amb grups de treball per implicar la comunitat de la UAB en tot el procés de reforma de l’avaluació de la investigació», que finalment es va presentar el juliol de 2024. De fet, la jornada s’emmarca en un projecte de la UAB iniciat el gener de 2025 sobre els nous criteris per avaluar la investigació orientat a analitzar «en quins aspectes ens hem de focalitzar des de la Universitat i determinar possibles millores».
Ismael Ràfols, investigador de l’institut de gestió de la innovació i del coneixement INGENIO, centre mixt de la Universitat Politècnica de València i del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), i director de la Càtedra UNESCO en Diversitat i Inclusió a la Ciència Global de la Universitat de Leiden (Països Baixos), va plantejar des d’una òptica acadèmica què és l’avaluació i per a què serveix el coneixement que es genera des de les universitats. «El valor de la investigació no és el mateix ara que quan es va fundar la UAB, i l’avaluació no pot estar encara lligada només a allò que es publica, sinó que ha d’estar lligada a les activitats que donen valor al coneixement», va recordar, i va incidir en el fet que «hi ha consens per anar cap a una pluralització de criteris». Exemple d’això és la coalició CoARA, que té com a principi «reconèixer la diversitat de contribucions que permeten que cada institució generi coneixement d’acord amb la seva missió», va explicar.
Pilar Paneque, directora de l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA), va detallar la reforma del sistema d’avaluació, tenint present que «s’ha de dissenyar models que permetin estandarditzar d’acord amb la normativa vigent i orientats a l’avaluació de la suficiència». Amb els canvis, l’avaluació «és performativa, modifica el comportament dels científics. A cada investigador li permet presentar més diversitat d’aportacions, amb respecte a la interdisciplinarietat i la tradició de cada disciplina, amb avaluacions qualitatives, tenint present la dimensió de la ciència oberta i fomentant l’ús de repositoris, amb respecte al multilingüisme, amb mesures d’igualtat i amb control de les males pràctiques», va afirmar Paneque. Pel que fa a l’acreditació, la directora d’ANECA va explicar que l’avaluació, entre altres trets, «s’ajusta a la primera etapa de la carrera acadèmica, introdueix el CV breu i redueix la pressió per produir treballs».
Segons Jaume Valls, director de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya), «s’ha dedicat molt de temps a definir els criteris de professorat i s’ha adaptat el CV a aquests nous criteris». Una reforma que també ha afectat l’avaluació institucional, «alhora que s’han desenvolupat criteris per a l’avaluació de la recerca també en aquest sentit». Valls assegura que amb les noves mesures «es redueix la burocràcia i s’incrementa la participació de la comunitat acadèmica en els processos, amb la formació de comitès d’experts».
Després d’un torn de preguntes per part dels assistents, la sessió va finalitzar amb la participació del rector de la UAB, Javier Lafuente, que va recordar que fa unes setmanes «el Consell de Govern va aprovar el compromís amb la iniciativa CoARA». «Les universitats hem de fer aquests passos per impulsar i canviar la forma d’avaluació. Aquests grans reptes requereixen una nova mirada per poder donar resposta a allò que la societat espera de nosaltres, de manera que seguirem treballant per assolir aquests canvis per impactar en la societat i ser motor de canvi», va concloure Javier Lafuente.