Cicle Cinema Essencial
Clàssics i postclàssics que defineixen modes de representacions
El cicle proposa un recorregut per alguns dels films més celebrats de la història del cinema i configura la línia evolutiva del sistema de representació clàssic. El cinema de Chaplin engloba la fascinació per les atraccions en un modus operandi clàssic que arriba a la seva màxima potencia narrativa en les epopeies nord-americanes de John Ford. Després de la Segona Guerra Mundial (i en part a causa de la mateixa), les propostes de Rossellini inauguren un camí que debilita la lògica del muntatge causal, pilar fonamental del llenguatge clàssic: les divagacions espai-temps del petit Edmund impulsaran la definitiva fugida d’Antoine Doinel cap a una modernitat autoconscient. Només en la contemporaneïtat, classisme i modernitat aconseguiran el seu inestable compromís postmodern. Hi ha espais per l’espectacle i l’entreteniment, sense renunciar a un incisiu storytelling.
City lights, de Charles Chaplin (1932)
81 minuts / Estats Units / Comèdia
The Grape of Wrath (J. Ford, 1940)
128 minuts / Estats Units / Drama
Dilluns 18 de novembre, a les 12 h
Germania anno zero (R. Rossellini, 1948)
Edmund, un nen de dotze anys, intenta sobreviure a les dures condicions de la postguerra alemanya, especialment a Berlín, una ciutat que ha quedat completament derruïda després de la Segona Guerra Mundial.
74 minuts / Itàlia / Drama
Dilluns 2 de desembre, a les 12 h
Les Quatre Cents Coups (F. Truffaut, 1959)
Amb només catorze anys, Antoine Doinel es veu obligat no sols a ser testimoni dels problemes conjugals dels seus pares, sinó també a suportar les exigències d'un sever professor. Un dia, espantat perquè no ha complert un càstig imposat pel mestre, decideix fer jònecs amb el seu amic René. Inesperadament, veu a la seva mare en companyia d'un altre home; la culpa i la por l'arrosseguen a una sèrie de mentides que a poc a poc van calant en el seu ànim. Desitjant deixar enrere tots els seus problemes, somia amb conèixer la mar i traça amb René un pla per a escapar-se.
94 minuts / França / Drama / Nouvelle Vague
Dilluns 9 de desembre, a les 12 h
C'è ancora domani (Paola Cortellesi, 2023)
És primavera i tota la família està esvalotada per l'imminent compromís de la benvolguda filla major, Marcella, qui, per part seva, només espera casar-se ràpidament amb un simpàtic noi de classe mitjana, Giulio, i deslliurar-se per fi d'aquesta incòmoda família.
118 minuts / Itàlia / Drama comèdia