Canal Ètic
La UAB disposa d’un Sistema Intern d’Informació que permet, als membres de la comunitat universitària, comunicar a la institució, a través del Canal Ètic, situacions, accions o omissions que representin infraccions legals o contràries al Codi ètic de la UAB.
- Fomentar i millorar la integritat, el bon govern i la transparència, així com les bones pràctiques en la gestió pública.
- Afavorir que es compleixi la legalitat i els principis o regles ètiques i de bon govern i administració que han de seguir totes les persones que integren la comunitat universitària: el personal acadèmic, el personal investigador en formació, el personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis, l'alumnat, així com també qualsevol altra persona que participi en l’activitat de la nostra institució.
- Pot fer comunicacions qualsevol persona, més enllà dels membres de la comunitat universitària de la Universitat Autònoma de Barcelona, sempre i quan tingui coneixement d’informacions rellevants sobre accions o omissions susceptibles de constituir infraccions normatives en els termes que estableix la llei i el Reglament del Sistema Intern d'Informació.
- Les comunicacions efectuades al Canal Ètic en cap cas comporten l’inici d’un procediment administratiu, ni tampoc tenen l’efecte de presentació al Registre General de la Universitat Autònoma de Barcelona. Les persones informants no tenen la condició d’interessats en el procediment administratiu que la universitat pugui endegar d’ofici com a conseqüència de la comunicació rebuda.
- Cal descriure de la manera més detallada possible les circumstàncies que facilitin la identificació dels fets objectes de la comunicació.
- Cal proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis objectius per obtenir les proves. No es poden iniciar actuacions fonamentades només en opinions.
- Cal tenir una certesa raonable que la comunicació que es trasllada ha de tenir especial transcendència en l'incompliment de la legalitat i/o dels principis i regles ètiques.
Un cop presentada la comunicació en línia, les persones obtenen automàticament un acusament de recepció de la tramesa que incorpora un codi alfanumèric d'accés al Canal Ètic.
Aquest codi és l’única manera d’accedir a aquest canal, i és responsabilitat del comunicant conservar-lo.
Aquest canal segur de comunicació electrònica, que garanteix la confidencialitat de les comunicacions i ofereix la possibilitat de preservar l'anonimat, permet mantenir la col·laboració amb l'òrgan gestor del canal Ètic en la comprovació dels fets i conèixer l'estat de tramitació de la comunicació.
Durant tot el procés de tramitació, la persona comunicant haurà de realitzar el seguiment a través del Canal Ètic, per tal de respondre a qualsevol sol·licitud d'informació addicional que li pugui realitzar l'òrgan gestor.
La manca de resposta a les sol·licituds d'informació formulades a través del Canal Ètic, pot comportar l'arxiu de l'expedient associat a la comunicació.
El Canal Ètic garanteix en tot moment la confidencialitat de les comunicacions i la indemnitat del comunicant. Les persones poden fer la comunicació de manera anònima.
Teniu dues opcions per fer la comunicació de manera anònima:
- Utilitzant el vostre navegador però sense facilitar les dades identificatives i de contacte. En aquest cas queda rastre de l’adreça IP des de la qual es fa la comunicació.
- Utilitzant una xarxa d'anonimització, que garanteixi plenament l’anonimat de la comunicació en l’entorn digital (també de l'adreça IP, que pot identificar qui navega per internet). L'eina més utilitzada és la xarxa TOR i s'aconsella l'ús d'aquest navegador des d'un dispositiu personal i fora de la xarxa UAB.
- Podeu descarregar el navegador TOR aquí.
- La xarxa TOR és bàsicament un programari gratuït i de codi obert que permet millorar la privacitat i seguretat a internet. Quan us connecteu a internet amb TOR, la connexió passa a través d'una sèrie de túnels xifrats, en comptes de fer-se directament, i això dificulta rastrejar la font de la informació. Així, la identitat de la persona que es connecta està protegida.
- L'ús de la xarxa TOR per accedir al canal és aconsellable o indispensable quan es té el convenciment o la certesa de risc, perquè garanteix l'anonimat de la persona en el moment de la recepció de la comunicació. Això no obstant, cal recordar que qui comunica ha de preservar, també, l'anonimat en el moment de l'emissió.
- Es recomana tancar la resta de navegadors i aplicacions mentre es fa ús de TOR.
- Qui pot fer una comunicació?
Pot fer comunicacions qualsevol persona, més enllà dels membres de la comunitat universitària de la Universitat Autònoma de Barcelona, sempre i quan tingui coneixement d’informacions rellevants sobre accions o omissions susceptibles de constituir infraccions normatives en els termes que estableix la llei i el Reglament del Sistema Intern d'Informació.
-
Puc fer una comunicació anònima?
Sí, i és recomanable. Per garantir l'anonimat, cal que no t'identifiquis quan facis la comunicació. Si tens dubtes sobre aquest tema pots consultar l'apartat d'eines d'anonimat d'aquesta mateixa pàgina web.
-
Puc fer una comunicació identificant-me?
Sí, en el moment de fer la comunicació et pots identificar, i el tractament de la comunicació seguirà sent confidencial.
-
Com es gestiona la meva comunicació?
L'òrgan gestor és qui s'encarregarà de revisar que el contingut de la comunicació rebuda sigui competència del Canal Ètic. Un cop admesa la comunicació s'analitzarà la seva versemblança i fonamentació, es contactarà amb el comunicant si és necessari disposar de més informació, i juntament amb el Responsable del Sistema d'Informació es comprovaran els fets directament, o a través de la seva derivació als àmbits corresponents. Es mantindrà informat a l'usuari de l'estat de la comunicació mitjançant el Canal Ètic.
-
Puc eliminar un comunicat enviat?
No, no és possible.
-
Què passa si perdo el codi numèric d'accés?
Que no podràs accedir a fer el seguiment de la comunicació. Hauràs de realitzar una nova comunicació fent referència a la comunicació anterior.
-
Sobre quins temes puc fer una comunicació?
Pots comunicar qualsevol situació, acció o omissió que suposi una infracció legal o que vagi en contra del Codi ètic de la UAB.
-
Com puc conèixer l'estat de la meva comunicació?
Accedint al Canal Ètic amb el codi numèric d'accés.
-
Hi ha un termini màxim per donar resposta a la meva comunicació?
Sí, la llei obliga a respondre les comunicacions rebudes en un termini màxim de 90 dies.
-
Puc fer servir el Canal Ètic per fer suggeriments o queixes?
No, aquest canal és per informar sobre accions o omissions susceptibles de constituir infraccions normatives en els termes que estableix la llei i el Reglament del Sistema Intern d'Informació. Si el que vols és fer un suggeriment o una queixa ho pots fer a través de l'Opina.