Docència
La UAB de l’any 2030 serà una universitat reconeguda per la vocació de servei públic, l’alt compromís amb l’entorn territorial i social, l’elevat grau d’autonomia, flexibilitat, dinamisme i eficàcia de totes les seves activitats i el seu model de gestió sostenible.
Així mateix, serà reconeguda internacionalment per la contribució a l’hora de donar resposta als reptes socials, per l’enfocament multidisciplinari en docència i recerca i per disposar d’un campus global amb una comunitat diversa i amb un fort sentiment de pertinença.
Hi haurà una necessitat de singularització de les universitats per tal de disposar d’una identitat pròpia, que pot construir-se a partir d’una especialització en branques de coneixement, per donar intensitats diferents a les activitats de recerca i de docència, gràcies a la tipologia de l’oferta docent (grau versus màster), pel compromís entre proximitat al territori i la internacionalització o per la relació amb el món empresarial.
Com a punt de partida, els objectius que la Universitat Autònoma de Barcelona es planteja com a reptes docents per al 2030 són:
1. Disposar d’una oferta docent de qualitat, flexible i no homogènia, adaptada a les necessitats de la societat i atractiva per al mercat laboral que posicioni la UAB dins el sistema universitari nacional i internacional.
Dins d’aquest objectiu es proposen les accions següents:
- Apostar per un pensament crític, amb rigor, amb profunditat dels coneixements i qualitat contrastada.
- Continuar sent un referent en qualitat potenciant les acreditacions d’excel·lència, entre altres aspectes.
- Explotar la multidisciplinarietat com a factor diferencial de la UAB amb una oferta de currículums oberts, dobles titulacions, màsters duals i espais de contacte entre estudiants de diferents branques de coneixement, trencant la barrera clàssica de ciències i lletres i introduint de manera general els valors ètics, democràtics i solidaris.
- Avançar cap a una universitat més internacionalitzada en determinats camps estratègics, tant per formar millor els estudiants locals com per atraure talent de fora, proposant dobles titulacions entre diferents universitats europees, màsters duals i màsters internacionals en anglès, entre d’altres.
- Incrementar la rellevància social de l’oferta formativa, adaptant els estudis, si es considera adient, a les noves tendències de la societat i del mercat laboral d’una manera àgil.
- Focalitzar l’especialització dels estudis als màsters i fer els graus més generalistes.
- Incorporar en l’oferta docent, i de manera transversal, aspectes que seran capacitats crucials en un futur, com ara l’ús de dades massives (big data) i la intel·ligència artificial, i aquelles capacitats que vagin apareixent, responent amb celeritat als nous coneixements transformadors de la societat.
- Incrementar la relació entre facultats per donar suport a una oferta acadèmica multidisciplinària.
- Afavorir la innovació en les titulacions amb la participació de persones expertes internes i externes en el disseny dels programes formatius.
- Oferir formació pensada per a diferents públics i per a diferents perfils d’estudiants.
2. Desenvolupar un model pedagògic innovador, combinant la presencialitat i el treball virtual, l’equilibri teoria-pràctica i la vinculació amb la recerca, en un context d’aprofitament de les TIC.
Dins d’aquest objectiu es proposen les accions següents:
- Implantar nous models d’aprenentatge basats en l’ús de les TIC, és a dir, amb més formació bàsica en línia i amb menys classes magistrals presencials, però mantenint-ne i potenciant-ne la utilitat, desenvolupant grups i seminaris reduïts i docència presencial inspiradora.
- Apropar docència, recerca i transferència, millorant-ne la permeabilitat i incorporant els resultats de les activitats de recerca en el contingut docent per a l’alumnat.
- Buscar l’equilibri del binomi teoria-pràctica amb diferents enfocaments en funció del tipus de titulació (titulacions més professionalitzadores o més acadèmiques), assegurant que el professorat de determinades disciplines sigui molt proper a la realitat laboral.
- Promoure un perfil d’estudiant més autònom, actiu, responsable i col·laborador en el procés d’aprenentatge.
- Potenciar la formació en competències transversals, com ara la capacitat de síntesi i de comunicació, la intel·ligència emocional, la gestió de conflictes i l’emprenedoria.
- Incrementar el finançament per a la docència, especialment en aspectes d’innovació docent.
3. Avançar cap a un nou model de captació, retenció i dinamització de talent en els equips de PDI.
Dins d’aquest objectiu es proposen les accions següents:
- Definir un nou model de dedicació acadèmica, sustentat per un sistema de reconeixement intern de les activitats de docència, recerca, transferència i gestió, i basat en un model d’indicadors i incentius.
- Implantar un model de gestió del personal acadèmic adaptat a les característiques de cada disciplina.
- Assegurar un bon relleu generacional de la plantilla de PDI.
- Articular processos reforçats de captació i formació dels investigadors amb talent, potenciant la incorporació de perfils que aportin heterogeneïtat i una contribució significativa.
4. Evolucionar cap a una nova estructura organitzativa més simple i descentralitzada, basada en un increment de l’autonomia de les diferents unitats i una bona rendició de comptes.
Dins d’aquest objectiu es proposen les accions següents:
- Redefinir l’organització interna, el funcionament i el rol de centres, departaments i altres estructures, considerant la possibilitat de crear estructures intermèdies.
- Incrementar el rol dels centres en la programació acadèmica i el seguiment i l’avaluació de la docència, i ampliar-ne les funcions en matèria de gestió del professorat.
- Dotar els centres dels recursos necessaris per tal que puguin actuar amb més autonomia de gestió, amb la consegüent rendició de comptes.
- Avançar per aconseguir més interdisciplinarietat dels departaments.
- Establir un sistema de contractes programa amb els diferents centres i serveis que afavoreixi la descentralització de la Universitat i l’autonomia en la gestió.
5. Avançar cap a un sistema de gestió més flexible, àgil i productiu, gràcies a la simplificació de processos i la introducció de la tecnologia en tots els àmbits.
Dins d’aquest objectiu es proposen les accions següents:
- Simplificar i flexibilitzar els processos interns evitant duplicitats, en especial els relacionats amb l’organització acadèmica, com ara l’elaboració de currículums i l’obertura i el tancament de titulacions, entre d’altres.
- Reforçar els equipaments i els serveis universitaris de suport a la docència i a la recerca, integrant-los en els processos de docència i de recerca.
- Reduir la càrrega burocràtica, amb més autonomia i rendició de comptes.
- Disposar d’estructures de gestió flexibles adaptables als canvis.
- Conèixer els costos reals dels productes i dels serveis.
- Promoure una transformació digital, repensant els processos docents i de gestió, impulsant l’administració digital i reduint l’ús del paper.